Napelemes ponyva
Van-e értelme az elektromos autók esetében a napelemek használatának?
A napelemek elleni egyik leggyakoribb érv, hogy ha árnyékban vagy garázsban parkolunk az autónkkal, akkor nem tudjuk hatékonyan vagy egyáltalán kihasználni a napenergiát. Ha viszont a napon állunk meg az autóval, akkor az utastér fog annyira felforrósodni, hogy lehetetlenné teszi a közlekedést és az így megtermelt plusz energiát a légkondicionáló berendezésre fordítjuk.
Milyen megoldások vannak a piacon?
Napelemes tetőről már korábban is hallhattunk hiszen már a Toyota is kínált ilyen megoldást a sorozatgyártásba kerülő Prius negyedik generációs PHEV verziójához. Ez akár plusz 4-5 km megtételét teszi lehetővé.
Aztán ott van a német Fraunhofer napelemeket tartalmazó színezett üvegtetős megoldás vagy éppenséggel a Sono Sion integrált napelemes megoldása. Ez utóbbi plusz 30 km megtételét ígéri. Természetesen megemlíthetjük még a Lightyear One alumíniumból és szénszálból készült napelemes kocsiját és a hozzá kapcsolódó újításokat is, bár ennek az ára jelenleg a megfizethetetlen kategóriába tartozik.
És akkor itt van az egyik legújabb technológiai újdonság a Gazelle Tech napelemes ponyvája. Nemcsak a naptól védi az autót de még tölti is, valamint kis helyen elfér! A ponyva Armor ASCA organikus napelem film megoldással készül. Ez egy szerves félvezető polimereken alapuló technológia. Tulajdonképpen egy vékony festékréteget visznek fel a fóliára. A tesztben szereplő ponyva motorikus megoldás segítségével borítja be az autót. A gyártó szerint ez a hajlékony napelem legalább 50 000 összehajtást képes elviselni károsodás nélkül. A napelemes fólia tömege pedig harmincada a hagyományos napelem tömegének. Természetesen nemcsak automatikus megoldással kerülhet a ponyva az autóra, hanem egyszerűen kézzel is ráfeszíthető. A tesztek szerint egy 8 órás munkaidő alatti már képes visszatölteni a munkahelyről haza vezető út megtételéhez szükséges energiát.
Íme egy teszt videó a szóban forgó ponyváról.